søndag, oktober 08, 2006

Semesterstart

Så nåede jeg - "endelig", siger den lille student i mig - til den rigtige start på semestret i Leuven. De første to uger har været introduktionsforelæsninger til de enkelte fag, hvor man så har haft mulighed for at se faget an: Kan professoren tale engelsk på en forståelig måde, hvordan er eksamensformen (det bestemmer professoren egenhændigt!), virker faget spændende osv.. Denne shoppen lidt rundt har mundet ud i, at jeg de næste ca. 3 måneder følger disse fag:
European Criminal Law
European Business Law
European Insurance Law
European Economic Law
Trade Mark Law
Transport Law

På Københavns Universitet består et normalt semester på kandidatudannelsen af tre fag - der så er lidt mere dybdegående - så det bliver spændende at se hvor stor en læsebyrde det bliver at have seks. Ifølge den skala, der er brugt over hele Europa, til at måle hvor "stort" faget er rent læsebyrdemæssigt, svarer seks fag i Leuven til tre derhjemme - så i teorien burde det være det samme. Nu får vi se... Det lyder hårdere. På den anden side - hvis belgierne kan klare at gå i byen mandag til torsdag, og stadig bestå, så kan de eksaminer sgu ikke være noget særligt!

Jo det skulle da lige være den omstændighed, at Belgiere åbenbart ikke er blevet tilstrækkeligt trygge ved avanceret teknologi endnu til, at de mener at kunne magte at gennemføre en eksamen på computer. Som følge heraf foregår alle skriftlige eksaminer i hånden. Det har jeg i DK - der åbenbart er et stykke længere fremme på dette felt - ikke været ude for siden min folkeskoleeksamen, dvs. for 8 år siden! Det kan man så tænke lidt over... Og det har jeg gjort meget, da jeg får skrivekramper i hånden halvvejs igennem et postkort!

Selvom jeg denne gang kun har skrevet lidt kedeligt faktuelt skal i da ikke snydes for et billede af farmand!

Anders og jeg nyder solen på Grand Place i Bruxelles i lørdags.